kolmapäev, 19. veebruar 2014

Kuldkollane marmorkook šokolaadipõhjal


Koogil on kreemjas pehme kergelt vürtsikas juustutäidis, mida täiustab šokolaadi tummisus. Šokolaadist põhi teeb kooki veelgi mõnusamaks, pähklid lisavad krõmpsu tekstuuri. Ja pean järjekordselt ütlema, et mulle see kook hullult maitseb!:) Ma tean, et ohkan ja õhkan  enamike oma kookide juures, kuidas mulle need meeldivad, aga nii see paraku on:D Küpsetangi selliseid kooke, mis mulle maitsevad ja silmad särama panevad ning mida tahaks kohe mitu tükki korraga ära süüa (tavaliselt seda oma kookide puhul muidugi teengi) :):):) Kui ma ise kooki süüa ei armastaks, siis ilmselt oleks mul väga raske igapäevaselt küpsetada, sest tuleb ikkagi teha seda, mida armastad! "Do what u love, love what u do!", on üks päris hea ütlemine, millest mina lähtun:) 

Mulle meeldib häid magustoite ja kooke süüa, need on mu kirg ning mul ei saa ilmselt kunagi villand uute maitsete katsetamisest ja otsimisest. Kui ma ise kooki ei armastaks, siis mille järgi ma üldse hindan, kas on ikka väärt küpsetis, et retsepti teistegagi jagada v mitte?:) Kuna ma aga ise olen kõige karmim kriitik selles osas, siis jõuavadki nii siia blogisse kui ka raamatutesse, ajakirjade ja -lehtede veergudele vaid magustoidud ja koogid, mis minu arvates on head! Ja sellepärast ma näen ka retseptide timmimisega vaeva (kui on muidugi üldse väärt idee) - võin ühte ja sama kooki vahel 4-5 korda läbi küpsetada, et tulemus oleks minu arvates täiuslik:) 

Iga kook on armas ja väärib austust, seetõttu on mul alati kuidagi kurb vaadata, kui keegi ütleb koogi kohta "patune". Esiteks mulle muidugi see sõna kohe üldse ei meeldi (ei teagi, miks, aga see on minu kiiks ja palun kõigil, kes seda sõna kasutavad, seda mitte isiklikult võtta!), ja teiseks ei ole ju midagi halba selles, kui üks kook on magus ja maitseb hästi, isegi kui ta on rikkalik ehk sisaldab ohtralt head kraami alates võist ja šokolaadist, lõpetades nt toorjuustu, martsipani või pähklitega. Kui juba kooki teha või süüa, siis tasuks seda nautida, mitte põdeda - üks tükk kooki ei tee kindlasti kedagi paksuks.  Paksuks võib küll minna, kui iga päev peamiselt kooki süüa, aga ka siis ei pruugi ;-) 

Kui mõned imestavad, et kuhu need koogid kõik lähevad, siis pean tunnistama, et enamiku söömegi ikka ise kodus ära, aga ka lähedased, sõbrad ja tuttavad ei jää ilma, eriti kui küpsetisi mõnel perioodil igapäevaselt suisa 4-5 tk tekib:) Kuid mitte ainult söömine pole nauding, vaid ka valmistamine - mulle meeldib vaadata, kuidas suvalisest tainast saab imemaitsev kook ja kodu on täis ahvatlevat lõhna, mis tulijaid juba välisuksel vastu võtab. Või siis nt tuuletaskud (soolased ja magusad) - võttis ikka aega, et kokakoolist saadud retsept niimoodi paika timmida, et profikad kodustes oludes alati õnnestuksid, aga rõõm on ikkagi suur, kui hoolimta sellest, et olen ilmselt juba tuhandeid tuuletaskuid küpsetanud, järjekordset plaaditäit ahjust võttes lõikad ühe neist pooleks ja see on seest taaskord täiesti perfektselt tühi :D Lihtsalt supertunne! :):):)

Retsept ilmus LP-s kõrvitsaloo juures. Artiklit ajendas mind sellel teemal kirjutama ühel üritusel tuntud toitumisteadlase pillatud lause, et kõrvitsas on rohkem beetakaroteeni kui porgandis. Siiani on alati ju porgandist kui parimast selle antioksüdandi allikast räägitud, isegi nimetus tuleb porgandi ladinakeelsest nimest carota. Aga kõrvits on tõesti (vaatamata selle suht isikupäratule maitsele) kasulik köögivili, sisaldades nii vitamiine, kiud- kui ka mineraalaineid. Niiet tasub need ilusad erkkollased ja oranžid viljad kapi otsast või mujalt alla vinnata ning enne kevadet ära kasutada ;-)

See šokolaadiga marmorkook on minu arvates piisavalt maitsev ja ilus, et sobida ka Vabariigi aastapäeval pidulauda kaunistama. Kui aga on soov teemakohasemat kooki küpsetada, siis sel laupäeval on mul LP-s šokolaadibiskviidi, vanillise toorjuustukreemi ja mustikatega tort, eriti lihtne  pohla-kohupiimakook rukkijahuga ja väikse üllatusega hõrgud šokolaaditrühvlid.


Kõrvitsapüree valmistamiseks puhasta ja viiluta kõrvits sektoriteks (koorida on lihtsam pärast röstimist) ning rösti ahjus 180 kraadi juures 30-40 minutit kuni kõrvits on täiesti pehme. Lase natukene jahtuda ja püreesta. Ülejäänud kõrvitsapüree võid valada karpidesse ja asetada sügavkülma. Kui kasutad selle koogi tegemiseks juba sügavkülmutatud kõrvitsapüreed, siis sulata ja nõruta see enne täidisesse lisamist.

Lisaks kaneelile võid kõrvitsa-juustusegule lisada veel 0,5 tl jahvatatud ingverit, näpuotsatäie jahvatatud nelki ja näpuotsatäie peenelt riivitud muskaatpähklit. 

Põhi:
60 g võid
60 g tumedat šokolaadi
60 g (pruuni) suhkrut
1 suur muna
30 g jahu (kasutasin gluteenivaba kaerajahu)
0,5 tl küpsetuspulbrit
näpuotsatäis soola
peotäis hakitud mandleid või pähkleid, nt Kreeka, sarapuu vm (soovi korral)

Täidis:
140 g tumedat šokolaadi
600 g toasooja toorjuustu
200 g suhkrut
4 suurt toatemperatuuril muna
1 sl maisitärklist
1 tl vanilliekstrakti (võid asendada 2 sl vanillisuhkruga)
400 g kõrvitsapüreed
1 tl kaneeli

Põhja valmistamiseks sulata tükeldatud või ja šokolaad madalal kuumusel pidevalt segades või vesivannil. Sega hulka suhkur, lase natukene jahtuda ja lisa kergelt lahti klopitud muna. Teises kausis sega sõelutud jahu küpsetuspulbri ja soolaga. Lisa jahusegu ja hakitud mandlid või pähklid šokolaadimassile ning sega ühtlaseks. Vala tainas 23-25 cm läbimõõduga koogivormi, mille põhjas on küpsetuspaber, silu pind ja küpseta ahjus 160 kraadi juures 10 minutit kuni põhi on kerkinud ja katsudes kuiv. 

Täidise jaoks sulata šokolaad. Vispelda toasoe toorjuust suhkruga, lisa edasi vispliga segades ükshaaval munad, seejärel maisitärklis ja vanilliekstrakt. Sega kolmandik juustusegust sulatatud šokolaadiga, ülejäänud juustusegu kõrvitsapüree ja kaneeliga.

Vala 3/4 kõrvitsa-juustusegust eelküpsetatud põhjale, lisa šokolaadisegu ja seejärel vala peale ülejäänud kõrvitsasegu. Aja noaga kihte natukene segamini, et tekiks muster. 

Aseta ahju põhjale kauss veega ning küpseta kooki ahju keskosas 50-60 minutit kuni koogi ääred on tahenenud, kuid keskelt veel kergelt võdiseb. Keera ahjul kuumus kinni, paota ahjuuks ja jäta kook veel üheks tunniks ahju seisma, kuni täidis on täielikult tahenenud.

Kui on rohkem aega, siis soovitan küpsetada kooki vesivannil, et see jahtudes pealt ei praguneks. Selleks mässi koogivorm pärast põhja küpsetamist fooliumisse, aseta ahjuvormi ja täida ahjuvorm veega nii, et koogivorm oleks poolenisti vees. Sellisel juhul on küpsetusaeg u 1,5 h. Keera kuumus maha ja jäta kook praokil uksega ahju vesivanni sisse tunniks ajaks jahtuma, kuni täidis on täielikult tahenenud.

Lase koogil jahtuda ja hoia seda enne serveerimist vähemalt 4 h, veel parem üleöö, külmkapis. Serveerides riivi peale tumedat šokolaadi.

Kommentaare ei ole: