pühapäev, 31. jaanuar 2016

Šokolaadi ja vanilli marmorkook tumeda õllega


Blogilugejatele ei tule ilmselt üllatusena, et olen kooke ja nende küpsetamist armastanud väiksest peale:) Pannkooke ja küpsisetorti hakkasin juba lasteaias tegema (kuigi pannkooke ise praadima pisut hiljem), kuid esimesed küpsetised valmisid algkoolis Ida Savi ajatu klassika "Saiad, pirukad, koogid" raamatust. Kõige esimene kook, mis mul aga siiani on silme ees, kuigi sellest on juba ligi 30 aastat varsti möödas, oli marmorkook ("Võrdne keeks", lk 110), mille tegemiseks olid kõik asjad nõukaaegsetes köögikappides olemas. Praegune marmorjas küpsetis on aga oluliselt parem, maitserikkam ja mahlasem, kui mu elu esimene keeks, sest aromaatne kohviporter, vanilliekstrakt ja tume šokolaad annavad väga palju juurde. Ma ise eriline keeksisõber ei ole ja blogissegi on jõudnud vaid need, mille puhul olen kindel, et need on mahlased ja muidu väga mõnusad. Et kindlaks teha, palju mul täpselt keeksiretsepte blogis on, otsisin need välja ühe nimetuse "keeks" alla ja endalegi üllatuseks avastasin, et neid on mul siin juba ligi 20! :) Lisasin keeksi kategooriasse ka kõik neli blogis olevat Tosca kooki, aga ikkagi ... :) Erilised lemmikud on kõik kolm banaanikeeksi, eriti aga maapähklivõiga variant, kuigi ka see ülitervislik (ka selles imeilusate ja põnevate kookidega blogis on see olemas - aitäh, Merilin!) ja see avokaadoga paleokeeks on väga head!!! Sel laupäeval oli aga lehes koos väikese looga tervislikust maiustamisest hõrk mandlijahuga banaani-kookose keeks, mida soovitan samuti proovida :)



Nagu ma korduvalt olen kirjutanud, ja mis ka mu retseptidest näha on, - armastan šokolaadi- ja juustukooke, niiet blogist leiab palju erinevaid juustu-marmorkooke (šokolaadist põhja ja kõrvitsagakooreliköörigatumeda šokolaadiga, jogurti ja marjadega) ja ka brownie'sid marmor-juustukihiga (vaarikategakuivatatud aprikoosidegatumeda šokolaadigašokolaadi-juustukreemi ja valge šokolaadiga). Kui vaadata statistikat, siis ka lugejatele need retseptid meeldivad, sest need on blogis ühed popimad :)

Tahtsin teha seekord midagi teistsugust, kui mu tavalised koogid, mida oleks samas mugav sõprade juurde külla kaasa võtta. Eriti palju aega mul küpsetamiseks eelmisel laupäeval ei olnud, aga see tumeda õlle (kasutasin taaskord A. Le Coq'i kohviporterit nagu selles šokolaadikoogis) keeks tundus ahvatlev ja kõik asjad olid ilusti kodus olemas. Algne retsept on juba mitu aastat tagasi saadud Olive Magazine'ist, kuid olen seda üsna palju muutnud, sh suhkrukoguseid vähendanud. Seda pehme tummise kattega mahlast marmorkooki võin samuti soovitada, sest ka mitte- koogisõbrad võtsid rohkem kui ühe tüki ja lapsedki kiitsid :) Šokolaadiglasuuris kasutan juba mitu aastat šokolaadimaitselist tuhksuhkrut - annab minu arvates maitsele tugevust ja värvile sügavust juurde. Retsept ilmus D-kokaraamatus.


Šokolaaditainas:
75 g tumedat šokolaadi
1,5 dl šokolaadi- v kohviporterit vm meelepärast tumedat õlut
100 g toasooja võid
230 g pruuni suhkrut (fariinsuhkur või hele muscovado)
2 toasooja muna
150 g jahu
1 tl küpsetuspulbrit
näpuotsatäis soola
30 g kakaopulbrit

Vanillitainas:
125 g toasooja võid
150 g suhkrut
2 toasooja muna
170 g hapukoort 
180 g jahu
1 tl küpsetuspulbrit
näpuotsatäis soola
1 tl vanilliekstrakti

Glasuur:
tumedat õlut
6 sl (šokolaadimaitselist) tuhksuhkrut
3 sl kakaopulbrit

Haki šokolaad, sulata kastrulis koos õllega ning sega ühtlaseks. Tükelda või, vahusta suhkruga ja lisa edasi vahustades ükshaaval munad. Seejärel sega hulka šokolaadisegu ning omavahel segatud sõelutud kuivained.

Teises kausis vahusta toasoe või suhkruga kohevaks vahuks, vahusta hulka ükshaaval munad ja lisa natukene jahu pärast kumbagi muna. Seejärel vahusta hulka hapukoor, ülejäänud jahu (eelnevalt sõelutud ning segatud läbi küpsetuspulbri ja soolaga) ja vanilliekstrakt. 

Määri küpsetusvorm võiga, puista üle jahuga ja raputa üleliigne jahu välja. Aseta mõlemad tainad kihiti vormi ja tõsta veel kahvliga kihte segamini. Küpseta ahjus 180 kraadi juures 45-50 minutit kuni sissetorgatud tikk tuleb puhtalt välja. Mul kulus aega 1 h ja 5 minutit. Lase koogil 10 minutit vormis taheneda ja tõsta seejärel restile jahtuma. 

Glasuuri jaoks sega u pool ülejäänud õlust (kui sul oli väike ehk 330 ml õllepudel) tuhksuhkru ja kakaopulbriga ühtlaseks glasuuriks ning laota koheselt soojale koogile. Glasuuri paksuse saad ise õllega parajaks timmida.

Kommentaare ei ole: